روزنامه ایران: به غیر از سایر کارمندانی که در انواع شرکت های بازی سازی مشغول به کار بودند، برخی از این پروژه ها در آن زمان در بازار وجود نداشت و بسیاری معتقد بودند که تعداد بازی های جدید مورد انتظار می تواند در سال افزایش یابد.
در بحبوحه اخبار ناگوار و ناامید کننده کرونا در جهان و چالش ها و تحولات مربوط به انتخابات آمریکا، صنعت باید بگوید که بازی جهانی در کنار خبر بزرگ سال خود با قرنطینه و بی خانمان ها همراه بود. تعداد زیادی از علاقه مندان بازی نکردند و با افزایش تعداد کاربران در دنیا یک سال نشاط برای صنعت بازی که حدود 101 میلیارد در صنعت بازی های ویدیویی به ارمغان آورده است. .
سایر پلتفرم های بازی به بستری برای اعتراض به سیاه پوست و تبعیض نژادی و همچنین کنسرت های آنلاین و … تبدیل شده اند که در نوع خود بی نظیر است.
واردات بازی معادل دنیای فیلم و ورزش
یک سالی است که قرنطینه گیمرهای جدیدی را به دنیا معرفی کرده است و البته کیفیت بازی ها با وجود محدودیت های شدید و مسافت طولانی توسط سازندگان این بازی ها بسیار بالاست.
برای صنعت بازی، در واقع، Pandemic Corona به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده است و بازی ثابت کرده است که یک بازار سرگرمی بزرگ است. در یک سال، حدود 1.2 میلیارد نفر در سراسر جهان بازی های ویدیویی انجام دادند و البته بیشترین رشد در صنعت بازی های ویدیویی مربوط به بازی های تلفنی بود.
درآمد حاصل از خرید بازی های موبایلی در ماه جولای با 1.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 21.2 میلیارد رسید. همچنین جالب اینجاست که واردات صنعت بازی از کل واردات صنعت ورزش و سینما در جهان 3 برابر در سال بوده و این واردات به حدود 101 میلیارد رسیده است. البته این رقم 3 درصد بیشتر از زمان انتظار برای سال 2 است.
گفته میشود صنعت سینما سالانه ۱۰۰۲ میلیارد و لیگهای ورزشی ۷۵۲ میلیارد درآمد داشتهاند، در حالی که این درآمدها به دلیل تعویق سینماهای ورزشی و بستهبندی شده، ۳ میلیارد در سال بوده است.
موضوع مهم دیگر این است که 5 درصد واردات صنعتی در سال به صورت آنلاین و دیجیتال بوده در حالی که این میزان در سال 2 درصد بوده است. Newzoo اعلام کرده است که این صنعت حدود ۱۸۰۲ میلیارد درآمد دارد که حدود ۱۶۴۲ میلیارد آن مربوط به بازی های دیجیتال است.
Newzoo همچنین گزارش می دهد که بسیاری از بازی های آنلاین از نظر تعداد کاربر رکورد شکسته اند و حتی قرنطینه موقت نیز تحمل شده است، این تعداد مورد توجه قرار نگرفته است.
کنسول بازی صنعت ناجی
با توجه به گسترش گالری های کرونا و قرنطینه تعداد زیادی از جشنواره ها لغو شد و تولید فیلم با اختلال مواجه شد اما سازندگان بازی باید به هر قیمتی این سرگرمی را درک کنند و از این فرصت استفاده کنند و بازی های جدیدی را انجام می دادند. محبوبیت چیز جدیدی در صنعت بازی نیست، اما Corona توسعه بازی را سرعت بخشیده است و تعداد گیمرها در سراسر جهان و همچنین تعداد ساعات بازی آنها را افزایش داده است.
عرضه کنسولهای جدید سونی و مایکروسافت، یعنی پلیاستیشن ۲ و ایکسباکس سری ایکس، و همچنین دیگر محصولات با برند بازیهای سال، یک بحران بود. با عرضه Animal Crossing: New Horizons در ماه مارس که قرنطینه در ایالات متحده آغاز شد، این بازی به یک نیاز جدی برای مردم تبدیل شد و نینتندو بیش از 1.5 میلیون نسخه از این بازی را در سه هفته اول منتشر کرد.
البته این تمرکز روی بازی، کمبود کنسول و تجهیزات بازی و همچنین کمبود منابع که در ابتدای قرنطینه به سختی می توانست دستگاه های سخت بازی را در بازار پیدا کند. به غیر از آن، به دلیل دور بودن کارکنان شرکتهای تولیدکننده این نوع بازیها، برخی از این پروژهها در آن زمان به بازار عرضه نشدند و بسیاری بر این باور بودند که تعداد بازیهای جدید مورد انتظار میتواند در سال افزایش یابد.
بخش هایی از کنفرانس ها و نمایشگاه های مرتبط با صنعت بازی نیز لغو شد.
مبارزه با تبعیض نژادی آنلاین
اما این همه تصادفی نیست که صنعت بازی دنیا را غافلگیر کرده است. شباهت بین مرزهای واقعی و خیالی جهان، افرادی که قبلاً در مورد نژادپرستی و آزار جنسی در محل کار سکوت می کردند، اکنون برای پلتفرم های بازی محلی مناسب است تا اعتراض خود را نسبت به این مسائل مطرح کنند. شرکت هایی مانند یوبی سافت و اکتیویژن متعهد به ایجاد تغییر و حمایت از جنبش “زندگی سیاه پوستان مهم است.”
پس از ترور جورج فلوید توسط پلیس آمریکا، مردم علاوه بر خیابانها و میادین شهر نیز میخواستند عنوان خود را در فضای مجازی و یکی از محلهای اعتراض به این حرکت پلیس و حمایت از نیروی انتظامی داشته باشند. حرکت مهم است بازی مورد علاقه Animal Crossing: New Horizons بود.
سیمز بازی دیگری نیز داشت که در آن گیمرها به نژادپرستی اعتراض کردند. Fortnight همچنین میزبان Epic Games به صورت آنلاین در مورد نژادپرستی و محکومیت بود. توسعه Pok Pomon شرکت Niantic نیز متعهد شده است که 55 میلیون برای گسترش بازار سیاه بازی سرمایهگذاری کند و اشاره شده است که نیروی خود متعادل کننده به شدت کاهش یافته است.
انتخاب کنسرت روی تخت
امسال نیز بسیاری از خوانندگان عزیز جهان از بازی های تخت و فضا به عنوان صحنه مجازی استفاده کردند تا بتوانند ارتباط خود را با مخاطب حفظ کنند. گیمرهای جوان زیادی در آنجا وجود دارند که به موسیقی نیز علاقه مند هستند که این خوانندگان از این ظرفیت حداکثر بهره را می برند. یکی از این خوانندگان، تراویس اسکات، خواننده رپ آمریکایی بود که از Fortnight برای پخش آنلاین کنسرت خود در این ماه استفاده کرد.
Lil Nas X یکی دیگر از شنوندگان آمریکایی است که از بازی های آنلاین برای ارائه موسیقی جدید خود استفاده کرده است. Roblox همچنین یک رپر بریتانیایی است که از تخت بازی خود Watch Dogs: Legion برای معرفی خود به به روز رسانی های موسیقی استفاده می کند.
دنیای بازی های آنلاین در دوران کرونا به طرز چشمگیری تغییر کرده است و علاوه بر موسیقی، مجریان نمایش های تئاتر و فیلم نیز شناخته شده اند، به عنوان مثال، سیمز، یکی از تئاترهای زنده در سال نهم.
علاوه بر این، توسعه دهندگان بازی در حال کاوش هستند تا این پلتفرم ها را به جامعه محلی برای گشت و گذار، انتخاب جشن تولد مجازی، جشن عروسی آنلاین و … بدون زیر پا گذاشتن قوانین قرنطینه، یکی از موفق ترین پلتفرم ها در این زمینه در سال جاری معرفی کنند. بازی Animal Crossing : افق های جدید.
در این بازی علاوه بر بازی معمول، گیمرها می توانند از جزایر دیگر دیدن کرده و از جشنواره ها دیدن کرده یا در آن شرکت کنند. در Fallout 2 قسمت جدید به رختخواب کرونا اضافه شد تا بازیگران در تعامل با دنیای مجازی احساس راحتی بیشتری داشته باشند و البته محیط بازی بسیار دوستانه تر شد تا استرس ناشی از کرونا و تنهایی ناشی از آن.
مبارزه با بازی های اپل و اپکس
جدال اپیک گیمز و اپل نیز یکی از نقاط عطف صنعت بازی در سال نهم است که به دلیل حذف فورتنایت است. Upstore بازی را به 2% از فروش خود کاهش داد و Epic Games آن را نابالغ تلقی کرد و در واقع اپل این مشکل را حذف کرد که منجر به خشم این شرکت در Epic Games و حذف Fortnite از Upstore شد.
گوگل پس از اپل، فورتنایت را از گوگل پلی حذف کرد و مشکلات اپیک گیمز افزایش یافت. شرکت اپل اعلام کرده است که تا پایان سال نامزد نخواهد شد، اما حکم داده است که Epic Games در پنج سال آینده تکمیل خواهد شد و باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی میافتد.